12-07-2023

Wat internationale missies voor je startup kunnen doen

“Je hoeft niet naar Helsinki te gaan om met een Nederlander in contact te komen, maar het helpt wel.”

Wat internationale missies voor je startup kunnen doen

Wanneer je net start met je spin-off, richt je je blik waarschijnlijk nog niet op het buitenland. Toch kan het lonen om in een vroege fase over de grenzen te kijken. Internationale missies kunnen daarbij helpen. Rik Roeske van RVO en Maurits Burgering van Wageningen University & Research reisden in november af naar Slush in Helsinki. Ze delen hun ervaringen en vertellen wat de waarde van internationale missies is.

RVO organiseert regelmatig handelsmissies naar het buitenland met als doel dat Nederlandse startups kunnen groeien. De missies staan dan ook in het teken van valideren, investeerders aantrekken en internationaliseren. Rik Roeske werkt als projectleider missies bij RVO. Zelf noemt hij dit de ‘allerleukste baan op aarde’. Hij vertelt: “Ik ben verantwoordelijk voor het hele traject van het organiseren van buitenlandse missies. M’n werk begint zodra we besluiten om ergens naartoe te gaan, en houdt pas op als we terug zijn. Vaak organiseren we een missie rondom een bestaande beurs, zoals Slush in Helsinki of Collision in Toronto. Daar omheen organiseren we side-events waar de startups die meegaan het meest aan hebben. Eén side-event wat we altijd organiseren is om de delegatie onderling kennis te laten maken. Binnen de delegatie vind je namelijk ook relevante connecties. Je hoeft niet naar Helsinki te gaan om met een Nederlander in contact te komen, maar het helpt wel.”

Samenwerking met regionale partijen

Elk jaar in november gaat er een missie naar Slush in Helsinki: één van de grootste startup beurzen ter wereld met 12.000 bezoekers. Rik: “Daar komen niet alleen startups, maar ook investeerders en potentiële klanten. Erg interessant dus voor startups die willen matchmaken met investeerders. Om mee te kunnen moeten startups aan bepaalde criteria voldoen, maar door onze samenwerking met de 4TU maken startups in een wat vroegere fase ook kans om mee te gaan. Zo zijn er bijvoorbeeld startups die een wildcard kunnen winnen voor een finaleplek van de Dutch 4TU Impact Challenge, wat een van de side-events is die we hosten. Voor die startups is het een mooie kans om hun netwerk te verbreden. Het is dus ontzettend gaaf dat we de samenwerken met de 4TU en andere regionale partijen in Nederland. Zo wordt de missie veel rijker dan wanneer RVO het zelf zou organiseren.”

Grootste Nederlandse delegatie

Afgelopen jaar had de missie naar Slush de grootste Nederlandse delegatie tot nu toe: meer dan 180 deelnemers en 72 enthousiaste Nederlandse startups gingen mee op de missie. Van die 72 startups waren er zo’n 15 ondernemers uit het TTT netwerk mee. Maurits Burgering ging mee als vertegenwoordiger van TTT. “Het is mooi om te zien dat naast TTT regionale organisaties, zoals Founded in Groningen en Founded in Friesland meegingen met de missie,” vertelt hij. “Met al die verschillende partijen bij elkaar creëer je massa, en het is fantastisch om te zien hoe goed TTT daarin past. Mijn rol was om startups te ondersteunen in hun doelen, of dat nou was om een passende investeerder te vinden of een geschikte samenwerkingspartner. Maar wat me echt is bijgebleven is dat vrijwel al deze ondernemers impact willen maken. Dat resoneerde heel goed met de podium presentaties van Slush waar heel veel investeerders inzetten op groene, impact investeringen. Het gaat niet alleen om geld verdienen, maar ook om iets goeds doen voor de wereld.”

Huiswerk doen

Hoewel zo’n missie klinkt als een leuk reisje, is het hard werken. En niet alleen op de missie zelf. Maurits: “Zorg dat je je goed voorbereidt wanneer je op een missie gaat. Heb een helder doel voor ogen zodat je weet waar je moet zijn.” Rik is het daarmee eens. “De ondernemers die pas op Schiphol hun laptopje openklappen om de planning te maken, weten vaak totaal niet waar ze moeten beginnen en zijn compleet overdonderd. Daarom organiseren we vooraf ook bijeenkomsten om startups voor te bereiden. Zo zorgen we ervoor dat de startups hun pitch op orde hebben, de juiste investeerders weten te vinden en de cultuur kennen. Ze moeten simpelweg hun huiswerk doen. Dan kunnen we er met de missies echt voor zorgen dat Nederlandse startups gaan groeien.”

Contact

Smart Industry

Nico Nijenhuis

n.nijenhuis@novelt.com

Circular Technology

Maurits Burgering

maurits.burgering@wur.nl

MedTech

Esther Rodijk

e.rodijk@novelt.com

Privacy & Terms

Privacy Statement
Cookie Policy
General terms and conditions

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je aan voor onze TTT nieuwsbrief.