09-04-2024

Internationale missies: “We hebben er veel meer uitgehaald dan ooit verwacht.”

Internationale missies: “We hebben er veel meer uitgehaald dan ooit verwacht.”

Dat wij de waarde zien van internationale missies, zal geen verrassing meer zijn. We schreven er immers al over in de juni 2023 editie van ons magazine. Maar hoe kijken TTT spin-offs zelf naar zulke missies? En wat halen ze er precies uit? We spraken erover met Yoni Mol, co-founder van BrewRight (WUR), die in november mee ging op missie naar Slush in Helsinki.

Hoe kwam de missie naar Slush op jullie pad?

Yoni: “Voor universitaire startups zijn er ontzettend veel kansen. Zo deden we eerder al mee aan de Atlas Invest Challenge waar we €15K wonnen. Dat was voor ons echt een ‘OMG-moment’, wat ons deed beseffen dat we alle kansen moeten pakken die er zijn. Eén van die kansen was Slush. We hadden al goede verhalen gehoord van andere startups in StartHub. Dus toen ik hoorde dat ze weer bezig waren met de selectie, heb ik meteen gemaild dat we mee wilden. Wanneer je iets wil, moet je er namelijk energie in steken.”

 

Wat was het dan precies dat jullie wilden bereiken met de missie?

Yoni: “Het doel was vooral om heel veel te leren. Zo was het de eerste keer dat we als co-founders op een andere manier samen moesten werken, dus dat was al een interessante test. We hebben dan ook goed gekeken naar wie van ons team mee ging. Hoe willen we onszelf profileren? We hebben besloten dat co-founder Inge Vermeer en ik zouden gaan, omdat we de ‘girl power’ van het WUR startup ecosysteem wilden uitstralen. Bovendien hebben sommige investeerders een voorkeur voor female founders. Nu was het doel niet meteen om financiering op te halen, maar we wilden wel leren hoe dat proces werkt. Slush was daar de perfecte kans voor.”

 

Waar zat ‘m dat in?

Yoni: “Het was heel fijn om met de 4TU startups die kant op te gaan. Je hebt dan gesprekken met ondernemers die snappen welk proces je doorloopt. Ook tijdens side-events hadden we met andere founders mooie gesprekken, bijvoorbeeld over hoe je voor je mentale gezondheid zorgt wanneer je 60 uur in de week bezig bent met ondernemen. Dat was heel waardevol. En natuurlijk gaf Slush ons de kans om in gesprek te gaan met investeerders. We maken hardware, dat is een kostbaar en lang proces. We hebben dus echt kunnen kijken naar wat voor soort financiering voor ons aantrekkelijk kan zijn. Voor ons was het de eerste keer dat we spraken met VC’s, wat enorm waardevol voor ons was.”

 

Wat hebben al die gesprekken opgeleverd voor jullie?

Yoni: “We hebben er veel meer uitgehaald dan we ooit hadden verwacht. We begonnen weken voor vertrek al met de voorbereidingen op het matchmaking platform van Slush. Tijdens de missie hebben we ons vooral lerend opgesteld. We vroegen dus veel om feedback en hebben die ter plekke verwerkt, bijvoorbeeld als het gaat om ons pitch deck. Daardoor zijn we met veel investeerders in gesprek gekomen. En onverwachts ging dat heel goed. We hebben nu om de week gesprekken met verschillende VCs, wat handig is wanneer we in Q4 onze eerste fundraising ronde gaan doen. TTT helpt daar bovendien bij, omdat VC’s altijd willen weten hoeveel funding we al opgehaald hebben. De financiering van TTT en het prijzengeld van de Atlas Invest Challenge laten zien dat we al veel op eigen kracht kunnen doen. Ik heb tijdens – en ook nog na Slush – veel geleerd over het proces van fundraising. Toen een investeerder interesse toonde tijdens Slush, dacht ik dat we een maand later geld op de rekening zouden krijgen. Nu weet ik dat dat niet zo snel gaat, haha.”

 

Dat is een waardevol inzicht. Kreeg je verder nog verrassende inzichten dankzij de missie?

Yoni: “Wij zijn typisch een startup die wel geld willen verdienen, maar die vooral iets goeds willen doen voor de wereld. Dat wisten we natuurlijk al, maar omdat we onszelf zo nadrukkelijk moesten profileren tijdens de missie, vielen er wel steeds meer puzzelstukjes in elkaar over wat voor soort startup we zijn. We zijn jong, tweederde van ons founding team is vrouw, we willen veel leren, en vooral de wereld verbeteren. Dat moet tot uiting komen in alles wat we doen. Slush leerde ons wat belangrijk is in je startupreis en gaf ons een bepaald soort prestige mee. Ik kijk dus enorm uit naar de volgende stappen die we kunnen zetten dankzij deze missie. Met ons team zit het in ieder geval goed, hebben we ontdekt. Onze skills en persoonlijkheden zijn complementair en we zijn ook echt vrienden geworden door onze samenwerking. Ik zou me niet kunnen voorstellen om met anderen deze startup te runnen. Ik krijg dus altijd enorm veel energie van onze startup.”

Over BrewRight

Yoni Mol is samen met Inge Vermeer en Dakar Schlemper co-founder van BrewRight. De startup van Wageningen University & Research maakt carbon capture in microbrouwerijen mogelijk. Tijdens het fermentatieproces komt namelijk CO2 vrij. CO2 is ook nodig voor het bottelen en afvullen, maar nu wordt daarvoor vaak CO2 ingekocht dat van fossiele bronnen afkomstig is. Door de CO2 te vangen en meteen te gebruiken in het proces zorgt BrewRight ervoor dat kleine brouwerijen efficiënter om kunnen gaan met hun grondstoffen. De filosofie is dat net zero niet alleen voor de grote partijen is weggelegd, maar dat iedereen mee moet kunnen doen.

Contact

Smart Industry

Nico Nijenhuis

n.nijenhuis@novelt.com

Circular Technology

Maurits Burgering

maurits.burgering@wur.nl

MedTech

Esther Rodijk

e.rodijk@novelt.com

Privacy & Terms

Privacy Statement
Cookie Policy
General terms and conditions

Inschrijven nieuwsbrief

Meld je aan voor onze TTT nieuwsbrief.