In 2022 spraken we met Zavhy over hun proof of concept-ticket van TTT Circular Technology. Twee jaar later heeft Zeeshan Yunus Ahmed verschillende stappen gezet in hun missie om een duurzame en betaalbare manier te creëren om huizen en infrastructuur te bouwen. We spraken af om bij te praten en te horen hoe zijn spin-off het twee jaar na TTT doet.
Dit artikel verscheen eerder in het TTT Magazine.
Om ons geheugen op te frissen, wat doet Zavhy?
Zeeshan: “We hebben een methode ontwikkeld om structurele vezels en stalen kabelversterking in 3D-geprint beton te introduceren om de structurele prestaties te verbeteren en nieuwe mogelijkheden te creëren voor de toepassing ervan in bouwprojecten. 3D-betonprinttechnologie (3DCP) wordt momenteel in de industrie gebruikt voor met name niet-structurele toepassingen, van tuinmeubilair tot huizen met één verdieping. Met de mogelijkheid om onze 3DCP-technologie in te zetten voor structurele toepassingen, kunnen we deze technologie gebruiken voor infrastructuurprojecten zoals bruggen. Uiteindelijk willen we ook meergezinswoningen en woongebouwen gaan bouwen. Dat kan een enorme impact hebben, omdat we huizen goedkoop en snel kunnen bouwen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. En het allerbelangrijkste is dat we de duurzaamheid en circulariteit van de industrie enorm kunnen verbeteren.
Hoe ziet die verbetering eruit?
Zeeshan: “Momenteel is de bouwsector een van de grootste afvalproducenten en zorgt het voor een enorme CO2-voetafdruk. Dit komt vooral door het hoge cementgebruik in het beton en het gebruik van mallen voor eenmalig gebruik voor het bouwen van op maat gemaakte projecten. Met 3D-printen heb je geen mal nodig dus verminder je afval, en met het gebruik van een alternatief bindmiddel ter vervanging van cement in ons printbare beton kunnen we de CO2-voetafdruk verkleinen. Tot slot helpt onze 3DCP-technologie, die sterk gedigitaliseerd en geautomatiseerd is, de productiviteit van de sector te verbeteren en de fysiek veeleisende werkomstandigheden van conventionele bouw te verminderen. Daardoor wordt het aantrekkelijker voor meer vrouwen om in de industrie te werken.”
Hoe ver ben je gekomen sinds we in 2022 met je spraken?
Zeeshan: “De belangrijkste stap die we hebben gezet, is het voltooien van ons consortium. Samen met die tien partners hebben we nieuwe subsidies ontvangen. Tussen oktober 2023 en februari 2024 hebben we bijna €2,5 miljoen aan subsidies en investeringen opgehaald. Met dat geld hebben we in mei een 3DCP-faciliteit geopend en werken we momenteel aan drie prototypebruggen. Na het succes van deze bruggen werken we samen met onze klant om in de komende vijf jaar zestig bruggen te maken.”
Heb je ook de vervolgfinanciering van TTT gekregen?
Zeeshan: “Nee, dat is het interessante. We groeiden te snel, dus het voldeed niet meer aan de criteria van TTT voor de converteerbare lening. In plaats daarvan hebben we afgelopen oktober onze pre-seed-financiering van een angel investor afgesloten. Toch was de zakelijke ondersteuning van TTT enorm nuttig, omdat we nog steeds moesten switchen van de academische wereld naar het startupleven. Die support was haast nuttiger dan het geld zou zijn geweest. Dat gezegd hebbende, de initiële € 20.000 van het eerste ticket hielp ons om het consortium op te starten en een IP-strategie te creëren voor de drie patenten die we op onze technologie hebben aangevraagd. Daarnaast hebben we het ook gebruikt om marktonderzoek te doen en een pitch deck te maken. Dus op een manier hielp het eerste ticket ons om alle andere financiering te krijgen.”
Dat is een behoorlijke reis. Wat is het volgende?
Zeeshan: “In de toekomst willen we onze technologie franchisen om het te democratiseren. Stel je voor dat je bijvoorbeeld een faciliteit in Groningen wilt opzetten omdat je daar bruggen nodig hebt. Je betaalt voor de franchise en wij zorgen voor de rest. Op die manier kun je gebruikmaken van ons IP en onze kennis, en je bent verzekerd van de kwaliteit. Wat McDonald’s deed voor de voedingsindustrie, willen wij doen voor de bouw. We willen de technologie industrialiseren zodat deze kan worden gerepliceerd, terwijl de kwaliteitsnormen hoog blijven. Uiteindelijk zal dat ons helpen om deze technologie wereldwijd te verspreiden, zodat het gemakkelijker wordt om iedereen een dak boven zijn hoofd te geven.”
_______________
De huidige consortiumpartners van Zavhy zijn onder meer AGMAH, Van Beek Schroeftransport, Bekaert, Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), IMd Raadgevende Ingenieurs, Remix Droge Mortel, Remmits GWW, QUGATE en Yaskawa.
Zij ontvingen de volgende subsidies:
- REACT-EU-subsidie van OPZuid, Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en Ministerie van Economische Zaken
- MIT R&D van RVO
- KIA – van RVO
- EFRO-subsidie van OPZuid, Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en Ministerie van Economische Zaken
- TTT-ticket
Naast de hierboven genoemde subsidies ontvingen zij hun pre-seed equity-investering van 500K van een angel investor.